Jak bezpiecznie sprzedawać produkty i usługi w internecie?

Wróć do listy stron


Gdy oferujemy do sprzedaży produkty lub usługi, szukamy potencjalnych nabywców najczęściej za pośrednictwem portali ogłoszeniowych. Wprawdzie wszystkich użytkowników obowiązuje regulamin, nie jest jednak możliwe poddanie ścisłej kontroli transakcji między kupującymi i sprzedającymi. W związku z tym powinniśmy postępować bardzo ostrożnie w kontakcie z potencjalnymi nabywcami. W większości przypadków zazwyczaj najlepiej sprawdza się zasada ograniczonego zaufania.

W sieci krążą liczne ostrzeżenia przed sprzedawcami, którzy okazują się oszustami, np. wysyłają produkt niezgodny z opisem lub w ogóle nie nadają przesyłek. Jeśli sami chcemy wzbudzić zaufanie kupujących, powinniśmy zamieszczać zdjęcia dobrej jakości, przedstawiające produkt z każdej strony, ujawniać w opisie ewentualne wady produktu, aby nabywca decydował się na zakup w pełni świadomie, a także podawać właściwą cenę produktu — nie należy jej zaniżać w celu przyciągnięcia uwagi (warto również przedstawić opcje wysyłki wraz z kosztami).

Trzeba jednak pamiętać, że na niebezpieczeństwo narażeni są również sprzedający. W związku z tym zaleca się przestrzeganie określonych zasad.

1. Gdy po opublikowaniu ogłoszenia ktoś do nas napisze lub zadzwoni w celu uzyskania dodatkowych informacji, nie podawajmy od razu swojego adresu, numeru konta bankowego ani innych danych identyfikacyjnych. Nie mamy przecież pewności, że ta osoba jest rzeczywiście zainteresowana zakupem, a nie wyłudzeniem naszych danych. Możemy ewentualnie podać adres w ostatniej chwili, np. gdy nabywca jest już w drodze, bądź umówić się poza domem.

2. Gdy sprzedajemy przedmiot o dużej wartości, powinniśmy szczególnie zatroszczyć się o swoje bezpieczeństwo. W związku z tym warto umówić się na spotkanie z nabywcą w miejscu publicznym i pojawić się tam w towarzystwie osoby zaufanej.

3. Według badań kobiety częściej padają ofiarą przestępstw. W związku z tym nie powinny umawiać się z osobami zainteresowanymi we własnym mieszkaniu ani w miejscach odludnych. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie przyjście na spotkanie z potencjalnym nabywcą w towarzystwie innych osób.

4. Gdy na portalu ogłoszeniowym reklamujemy swoje usługi, lepiej nie świadczyć ich we własnym mieszkaniu. Warto raczej wynająć lokal i urządzić profesjonalny gabinet.

5. Gdy nabywca nie odbiera produktu osobiście, ale prosi o jego wysłanie, powinniśmy mieć pewność, że dokonał lub dokona płatności. W takim przypadku mamy dwie możliwości: przesyłkę za pobraniem (czyli płatność przy odbiorze) lub przelew na nasz rachunek bankowy. Należy przy tym pamiętać, że warto się wstrzymać z wysyłką, dopóki kwota zapłaty nie zostanie zaksięgowana na naszym rachunku. Powinniśmy zachować daleko idącą ostrożność, ponieważ kupujący często przesyłają sfałszowane potwierdzenia przelewu i proszą o szybkie dostarczenie zakupionego produktu.

6. Bardzo często, zwłaszcza w przypadku dużych portali ogłoszeniowych, sprzedający są bombardowani wiadomościami w języku angielskim lub z tekstem przetłumaczonym automatycznie na język polski. Nie powinniśmy na nie reagować. To najczęściej próba oszustwa lub wyłudzenia danych.

7. Na wszelki wypadek nie klikajmy żadnych odnośników (linków) przesyłanych przez osoby potencjalnie zainteresowane zakupem. Raczej nie będziemy w stanie ocenić, że jest to w pełni bezpieczne i nie spowoduje zainfekowania naszego urządzenia.

8. Należy również zachować szczególną ostrożność, gdy potencjalny nabywca nie chce ujawnić numeru kontaktowego lub dzwoni z numeru zastrzeżonego bądź proponuje nam kwotę wyższą niż podana przez nas w ogłoszeniu.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję