Co symbolizuje kolor fioletowy?

Opublikowano: 08-08-2020

Wróć do spisu artykułów


Kolor fioletowy powstaje w wyniku połączenia barwy niebieskiej z czerwoną. Ze względu na to, że nie należy on do kolorów, które często pojawiają się w naturze, kojarzony jest z bogactwem, władcami oraz wpływami. Co jeszcze można powiedzieć o tym energetycznym i królewskim kolorze?

 

Władza i magia

Znaczenie symboliczne fioletu odnosi się przede wszystkim do jego unikatowości. Z tego względu zarezerwowany jest dla władców, królów, osób możnych, majętnych i wpływowych. W Kościele katolickim zastrzeżony jest dla kardynałów, którzy są najwyżsi rangą po papieżu.

W innych kulturach również kojarzony jest z władzą. W Chinach barwa ta przeznaczona była wyłącznie dla władców. Fiolet był ulubionym kolorem królowej Kleopatry. W Tajlandii fioletowy to kolor żałoby przywdziewany przez wdowy. W chrześcijaństwie jest wykorzystywany w trakcie Wielkiego Postu oraz Adwentu. Kojarzony z Męką Pańską, jest uznawany za kolor żałoby, refleksji i smutku.

Fiolet pojawia się również bardzo często w bajkach jako kolor magii i czarnoksiężników. Dzięki swej dużej unikatowości kojarzony jest ze światem zaczarowanym, magicznym i niedostępnym zwykłym śmiertelnikom. Prawo do niego mają wyłącznie magowie, wróżbici i czarodzieje. Jest to kolor, który podkreśla doniosłość chwili i umiejętności czarodzieja.

 

Fiolet dziś

Fiolet znajduje zastosowanie we współczesnej stylistyce. Jest lubiany przez kobiety władcze i pewne siebie, które wiedzą, czego chcą, i umieją to jasno wyartykułować. Dobierając stylizację w kolorze fioletowym, nie należy stawiać na zestaw monochromatyczny. Warto przełamać stylizację dodatkami w jasnych kolorach. Przesadne przywiązanie do fioletu może wskazywać na osoby introwertyczne, które nie są skłonne do dyskusji, lecz na przekór wszystkim forsują swoje zdanie.

Uważa się, że osoby, które lubią kolor fioletowy, charakteryzują się ponadprzeciętną inteligencją i rozwagą. Jednocześnie są tajemnicze i zmysłowe. Doceniają indywidualność. Mają rozwiniętą intuicję, rozumieją uczucia innych, umieją wczuć się w ich sytuację i mają dużo empatii dla otaczających je osób.

 

Fiolet w biznesie

Dzięki unikatowemu połączeniu energetycznej czerwieni i zrównoważonego niebieskiego fiolet jest kolorem, który znajduje szerokie zastosowanie w biznesie. Jest kojarzony z kreatywnością, szukaniem nowych rozwiązań. Jest również oznaką siły i pewności siebie.

Fiolet raczej nie sprawdzi się w zabawnej reklamie towarów dla dzieci czy napojów. Podkreśli natomiast wyjątkowy charakter ekskluzywnych kosmetyków, bielizny czy biżuterii. Zastosowanie fioletu pomoże się wyróżnić, a przecież przede wszystkim o to chodzi w skutecznej reklamie. Fioletem należy posługiwać się wyjątkowo ostrożnie, ponieważ jest on również kolorem śmierci oraz żałoby. Skojarzenie produktu ze smutkiem nie będzie korzystne dla żadnego z produktów.

Kolor fioletowy jest bardzo charakterystyczny i trzeba stosować go wyjątkowo umiejętnie, ponieważ ma również niekorzystne skojarzenia. Jest to kolor szlachetny, elegancki i władczy, ale jednocześnie mistyczny i tajemniczy. Użycie fioletu w sposób podkreślający wszystkie jego atuty nie jest łatwe, ale jego trafne wykorzystanie w stylizacjach czy reklamie sprawia, że zostaje zapamiętany na długo.

 

Udostępnij:
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję