Co symbolizuje kolor brązowy?

Opublikowano: 25-02-2021

Wróć do spisu artykułów


Za pomocą kolorów można wzbudzać różne emocje, co od lat wykorzystują przede wszystkim specjaliści od wizerunku marki. Nie bez powodu firmy w swoich systemach identyfikacji wizualnej wykorzystują określone kolory, np. Coca-Cola czerwień, Sony czerń, a Orange kolor pomarańczowy. Nawet pozornie nieciekawy brąz znalazł szerokie zastosowanie w marketingu i reklamie.

Wśród wielu odcieni koloru brązowego należy wyróżnić przede wszystkim te, które wiążą się z naturą i produktami spożywczymi. Najczęstsze skojarzenia w przypadku brązu to czekolada i kawa. Dla niektórych kolor brązowy jest przyjemny dla oka, ale wiele osób kojarzy go ze zwyczajnością, niekiedy wręcz z brzydotą. Nie zmienia to jednak faktu, że kolor brązowy towarzyszy nam praktycznie wszędzie. Jest wykorzystywany przez projektantów mody, dekoratorów wnętrz, a nawet przez agencje reklamowe. Budzi odczucia zarówno pozytywne, jak i negatywne. Przywodzi na myśl komfort, przytulność, ciepło, przyrodę, wsparcie, rzetelność, stabilność, poczucie przynależności, powagę, praktyczność, naturalność i uczciwość. Z drugiej strony może kojarzyć się z pospolitością, starością, goryczą, lenistwem, ubóstwem czy brudem. Brąz łączy się również z jesienią, gniciem i rozkładem. Dawniej ubrania w kolorze brązowym świadczyły o niskim statusie społecznym. Był to kolor żebraków, chłopów i sług. Z drugiej strony za pomocą koloru brązowego można wprowadzić do wnętrza przytulną atmosferę. Jego naturalność i ciepło sprawiają, że brązowe dekoracje i dodatki wywołują poczucie swobody i komfortu. W branży odzieżowej brąz to kolor ponadczasowy, który nigdy nie wychodzi z mody, szczególnie w przypadku stylizacji oficjalnych.

Mogłoby się wydawać, że brąz nie sprawdzi się w marketingu i reklamie ze względu na swoją neutralność, stonowanie i w pewnym sensie wręcz nijakość. W praktyce wygląda to jednak inaczej. Po brąz sięgają bardzo chętnie producenci słodyczy i kawy. Słodki smakołyk, pobudzająca kawa czy aromatyczna herbata są produktami codziennego zastosowania. Towarzyszą większości osób, kojarzą się z czymś przyjemnym, zapewniającym poczucie komfortu, sprzyjającym rozluźnieniu. Kolor brązowy jest najczęściej tylko dodatkiem, tłem dla mocniejszych barw, ale niektóre marki wykorzystują ten kolor właśnie do pobudzania zmysłów. Nie bez powodu kolor brązowy jest często spotykany w cukierniach czy kawiarniach.

Po kolor brązowy sięgają nie tylko marki działające w branży spożywczej, ale również firmy, które chcą być postrzegane jako organizacje zapewniające bezpieczeństwo i stabilizację. Brąz kojarzy się z naturą, ziemią i drzewami, czyli czymś powszechnym i stałym. W związku z tym wiele firm, które pragną być postrzegane jako godne zaufania i dbające o bezpieczeństwo swoich klientów, w tym między instytucji finansowych, wykorzystuje kolor brązowy w swoich znakach graficznych, uniformach pracowników i oznakowaniu pojazdów. Brąz idealnie sprawdza się w przypadku produktów organicznych, naturalnych. Kojarzy się też z tradycją i relaksem, co wykorzystują winiarnie i producenci innych alkoholi.

Udostępnij:
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję